هرمودر

چه کار داری که با سیخور بجنگی که یک خارت بزنت صد سال بلنگی

هرمودر

چه کار داری که با سیخور بجنگی که یک خارت بزنت صد سال بلنگی

نامه غلی سیا به رئیس جمهور

سلام آقای ریس جمهورــخوبی؟خوشی؟سلامتی؟

من غلام هستم معروف به غلی سیاــ از بندرعباس مزاهمتون میشم ــ همونجایی که تابستون هواش خیلی گرمه ــ  همون جایی که چک و چوکاش میرن دریا ماهی میگیرن تا شما بخوری ــ همون جایی که اگه یه روزی جنگ بشود آمریکای غلط کرده اول از همه بمب میزنه خرابش میکنه.من از بندرعباسم خالو ــ همونجایی که برادرم با پای خودش رفت به جنگ عراقیا ولی چند وقت بعدش جسدش آوردن در خانه.

آقای ریس جمهور ــ من یک پسر فقیرم ــ بپما مشتا داره و من پهلو بپم کار میکنم ــ چند وقتی میشه که دلم به یه دختری شده ــ من خیلی خاطرش میخاهم ــ من آرزو دارم با نمزادم ازدواج کنم ــمن به خاطرش میخاهم برم کلاس نهظت سوات آموذی درس بخانم ــ من میخاهم برم دانشگا ــ ولی با چه پولی؟چوک همساده ما میره دانشگا ــمیگه هر سال یک میلیون  تومن به بالا خرجش میشه ــ همساده ما پولداره ماشین داره ولی ما فقیریم ــ ما چتوری باید درس بخانیم و به آرزومان برسیم؟اسلن من دیگه درس نمی خانم.اسلن دیگه ازدواج هم نمیخاهم بکنم ــ ما که به نون شو محتاجیم که نباید آرزو بکنیم ــ آرزوی ما نون شوه ــ تو اول به ما گفتی نفت میارم سر سفرتون ما هم به تو رای دادیم ــ ما نفت نمی خاهیم خالو ــ ما به همی سوراغ و مهیاوه راضی هستیم ولی از وقتی تو اومدی سوراغ هم گرون شده ــ ما دیگه سوراغ هم سر سفره نداریم ــ اسلن تو اومدی چه بکنی؟دستمال کاغذی شده بسته ای هزار تومن ــ  خا دگه ما چتوری چرممون را پاک کنیم؟

تو میدونی تابستون بندرعباس چقد گرمه؟ نه که نمیدونی ــ اگه میخاهی بدانی باید تابستون بیای سفر استانی نه زمستن ــ تو میدونی ما با یک تا پنکه چتوری باید تابستون بگزرونیم؟ نه که نمیدونی ــ تو میدونی پول برق داخل بندرعباس چقد میره؟ نه که نمیدونی ــ تو که اینقد به فکر هسته ای هستی یه خورده چرا به فکر ما نیستی؟ تو بگو چقد هسته میخای تا برم جمع کنم برات بفرستم ــ ما اینجا هسته زیاد داریم .کوک امبا داریم ــ کوک گرومزنگی داریم ــ کوک کنار داریم ــ تو فقط بگو کوک چی میخای تا برات بفرستم تا تو هم جنس ارزون بکنی

بپما هر روز دو بار میره پا مشتا ــ ولی چه فایده ــ مشتا دیگه ماهی نداره ــ مما میگه از بس مردم گناه کردن خیر و برکت از دیریا رفته ــ ولی مما اشتباح میکنه ــ من وقتی با کایک میرفتم خصب وا چشم خودم دیدم که کشتیهای خارجی داشتن ماهی میگرفتن ــ وا چشم خودم دیدم که هر چی ماهی از زیر دیریا بود جمع کردن ــ خا دیگه ماهی از کجا بیاد بره توی مشتای بپما؟همش که کشتیها جمع کردن بردن ــ من نمیدونم تو خاطر ما میخای یا خاطر کشتیها؟

ما دو ماهه گوشت وا چشم ندیدیم ــ مما میگه گوشت گرانه ــ مما هر شو دعا میکنه که برای خاهرای من شوهر پیدا بشه تا از گشنگی داخل خونه ما نمیرن ــآقای ریس جمهور  من مرد هستم ــمن تا حالا هیچوقت گریه نکردم ــ ولی وقتی میبینم خاهرم را به خاطر بی پولی میخان شوهر بدن میرم بالا سراه گریه میکنم.

من که میدونم ما هیچوقت وضمون خوب نمیشه ــ من که میدونم ما باید مثل فقیرا زندگی کنیم و مثل فقیرا بمیریم ــ حتا کسی سر قبر ما فقیرا هم نمیاد ــ ولی من به نمزادم قول داده بودم آدم خوبی بشوم ــ قول داده بودم درس بخانم و دیگه با کسی دعوا نکنم ــولی تو که اومدی همه چی گرون شد و من نمی تونم ازدواج بکنم ــ کار گیر ما نمیاد ــ اگه کار هم گیر بیاد با این گرانی من نمیتونم به آرزوم برسم

تو خیال  نکنی خیلی جونی که به تو نامه نوشتم ــ من سیاهم ولی از تو جونترم ــ من به تو نامه نوشتم چون که از وقتی اومدی ما فقیرا بدبخت تر شدیم ــ اگه دیگه جلو من ملّک هم بزنی به تو رای نمیدم ــ من به تو نامه نوشتم تا بگم حالا که من به آرزوم نمیرسم میرم عرک میخورم ــ میرم بنگ میکشم ــ دعوا میکنم ــ من با کایک میرم خصب جنس میارم تو هم به معمورات بگو به من تیر بزنن خلاصم کنن ــ به معمورات بگو به من اعدام کنن ــ به معمورات بگو به من زندون بکنن ــ خدافظ

 

بعد نوشت:مترادف کلماتی که  احتمال میدهیم جناب رئیس جمهور به دلیل عدم آشنایی با لهجه بندری  متوجه نشوند را در چند سطر خلاصه نموده ایم.

 

* مشتا: یک نوع دام بزرگ برای صید ماهی که با استفاده از چوب و تور به صورت ثابت در لبه ساحلی دریا کار گذاشته می شود و جناب رئیس جمهور می تواند از آنجا ماهی مصرفی مورد نیاز خود را تهیه کند به شرطی که کشتی های صید صنعتی نشانی از ماهی در آبهای خلیج فارس به جا گذاشته باشند.

 

*سوراغ: غذایی خوشمزه که با استفاده از گلک(خاک سرخ جزیره هرمز) و ماهی مومغ (کلیکا) تهیه شود و می توان  با نان رخته یا همون مشته یا همون تومشی آن را میل نمود .البته کله جوش سوراغ هم صفای خاصی دارد.در هنگام خوردن کله جوش پیاز را فراموش نفرمایید.متشکرم

 

مهیاوه:باز هم نوعی غذای خوشمزه هرمزگانی که با استفاده از ماهی متوتا و خندل و یک سری مخلفات دیگر تهیه می شود .شنیده شده غیر هرمزگانی ها مهیاوه و سوراغ را سس ماهی می نامند.هر چه میخواهند بنامند ولی ما همیشه به آنها سوراغ و مهیاوه خواهیم گفت.اگر روزی هوس نون فطیر یا نون رخته یا نون کپ تابه ای یا نون گپگ یا نون کلوکو کردی یک روز زودتر خبر بده تا به بی بی ام بگویم برایتان آرد شل کند و نان درست بنماید.

 

*چرم:آب بینی

 

کوک: کوک یا استک همان هسته میوه ها هستند که نباید با هسته اورانیوم و پلوتونیوم اشتباه گرفته شوند.

 

*امبا و گرومزنگی و کنار:سه نوع میوه بسیار خوشمزه گرمسیری.اگر هوس انبه و گارامزنگی کرده اید بفرمایید بندرعباس زیرا که  تابستان هنگام رسیدن(رسیده شدن) این میوه هاست اما پیشنهاد می کنم از کنار گرمایی (تابستانی) احتراز نمایید زیرا کرم دارد.

 

*خصب:شهر بندری در  جنوب تنگه هرمز که متعلق به کشور عمان می باشد و جوانان هرمزگانی به دلیل کمبود شغل مجبورند در میان موجها و طوفانها و تیرها با قایقهای کوچک خود به آنجا رفته و جنسهای اربابان پایتختی را به این طرف حمل نمایند.

 

*لازم به ذکر است منظور  غلام از کشتی های بزرگ همان کشتیهای صید صنعتی هستند که بدون مجوز و بر خلاف معاهدات دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز مبادرت به صید ماهی می نمایند که از عواقب آن همانا از بین رفتن ماهی و زیستگاه ماهیها در این تنگه است و ظاهرا هیچ ارگانی را یارای توقیفشان نیست.الله اعلم

 

*سراه:پشت بام

 

*جون: زیبا ـ خوشگل ـ ملوس ـ جیگر

 

*ملک: معلق یا همان ملق خودمان

 

*خدافظ:خداحافظ

نظرات 59 + ارسال نظر
jawat شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:04 ب.ظ

دلوم ریش ریش بو ... غلی .. آی غلی ...

چه بگم خالو که دل ما هم کباب بو...غلی .. آی غلی ...

ماه لی لی یکشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:38 ب.ظ http://www.abi-e-aram.blogfa.com/

کاکا غلی ....ای همه درد که گفتنش نی وقتی گوش شنوا پیدا نابو...رو خوشو هم نتارن!!!!!!!!!!!کاکا ای تو چک و چوکوی دور برتن که باید از فلسطینیو یاد بگیرین..بجای هسته ای روزا سنگ جمع بکنی ..یا همی کوک انبا..شاید بتونیم باش کاری......توسفر استانی زمستونی دیگه......
راستی مواظب دل وکلی خو بش..

دست رو دلم منس که دلم خونن دادا....

ماه بانوی گل و بلبل یکشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:33 ب.ظ

از اول نامه غلی گریک امکه تا آخری. این چه وضعین دگه بیچاره غلی. حالا ما شکر خدا دستمون به دهنمون ارسد یه چی تو سفره مو هستن. این غلی شو... همش گریک اکردم مم غلی اینقدر خوبن که آدم نافهمت وضع زندگیش اینطوری سختن مه منفهمید غلی شو اینقدر زندگیشو بدن بس که آدمو خوبی هستن و به رو خو ناتارن. سیخور خیلی غم انگیزن... :(

خدا یا به تو بکشت یا به مه که از شرت خلاص بشم

چوک سورو یکشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:42 ب.ظ http://suru.blogsky.com

سلام غلوم سیا خو مون ، ای خالو دعا ( دوا بکن که سهلی ، متلای یا سونامی بیاد و منتیل با خوش ببرد و گرنه با کوک امیا و کوک کنار و استک هارما کاری از پیش نابرنگ ، هرچه پول بی زبون نفت ۱۳۰ دلاری وادست نواردن همه استک هارما نخریدن و ذخیره نکردن . شا جنگ استکی بکنند .

ای غلی دلخو تنگ مکن تو تهناک نهستی ۴۰ میلیون سیا و سفید و سبزه چوکون این مملکت از بیکاری یا سماق نچوشیدن یا چماق و یا هارد کنار و و یا گرد سفید وسیا و یا شیشه و دوا .
خدا سر اسلام عزیز سلامت بدارت ما که انقلاب بی هارما و کدو و کنار مونکردن اصلا گپ اقتصاد مزن که همه اش مال خرن .
غلی جان تو اون دنیا مم کرنکی خودش اتات ابرتت یک جای خوب و دبش تو بهشت برات پیدا اکنت . فعلا با جهنم این دنیا بساز تو او دنیا بهشت مل خودتن .

قربون هاله نور دور سر رئیس جمهور بشی غلی که خدا شیدادن

************************

اوه اوه خالو تو چکک خطرناکی.. یخو استاکته( یواشته ) بپ .. غلی کاری وا سیاست و ای چیزون اینین..غلی درد دلخو اینوشته

موسا دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:01 ق.ظ http://zehneziba.blogsky.com/

سلام
ساده گی و صداقتی که در بیان مشکلات واقعی شخصیت "غلام سیاه" بود بیش از پیش بر تاسف و اندوه انسان در خصوص وضع نابسامان قشر ضعیف مردم می افزاید.


یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
کربونت

سیاورشن دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:10 ب.ظ http://siavarshan.blogsky.com/

سلام ...محشر اتکردن...کاش معنی چن تا کلمه بندری که استفاده اتکردن زیر نامه ات بنویسی تا رییس جمهور همش بفهمه....به ایی نامه ات لینک امدا ...بازم بنویس که خب انویسی!

سلام کاکا..چشم همی الان ترتیبش ادم..کربون کدت

هومن سه‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:41 ق.ظ

سلام.
خیلی قوی و تاثیر گذار بود.
آفرین دوست عزیز.

سلام هومن جان..کربون نفست بشم..قدم نو رسیده هم مبارک.انشالا خوش نام و خوشبخت و خوش آتیه بشت و بی بپ و ممخو رو سفید بکنت..خدا یارت

نام من عشق است آیا می شناسیدم؟ سه‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:54 ق.ظ http://www.00000088.blogfa.com

برادر عزیز همشهری این درد کهنه ای است که درمانش در دست غلام و امثال اوست . بندر مال ماست خلیج مال ماست ماهی مال ماست مثل همین شر جی و گرما پس باید به جای بنگ کشیدن و عرق خوردن دست به دست هم بدهیم و بندر را پس بگیریم برای خودمان برای غلام و خواهراش باور کنید وقتی این مطلب را می خواندم گریه کردم چون این مسئله ای است که همیشه به آن فکر می کنم . کاش یک روز برسد که همه ی بندریها بدانند چه باید بکنند . کاش دوباره به غریبه ها بگوییم سرحدی ُ کاش دریا.......................

سلام دادای مه...دلخو تنگ مکن دادا..بندر مال خومون ..همه چیزش مال خومون..مشکل ایجان که خومو بندریون به همه دوست مهه و وقتی یه سرحدی اتات بندر ایکک بهش خوش اگذرت که دگه دلی ایناوا بریت و همیجا موندگار ابو..ولی متاسفانه همی سرحدیون محبت خومون انسن پای نادانی و فکر اکنن ما از اوشو کمتریم که محبتشو اکنیم و احترامشو انسیم..ما اول باید چنین طرز فکری منسوخ بکنیم تا بتونیم شهرخو توی دست بگریم و آبادش بکنیم...خیلی خاش هندی دادا

همشهری تو در غربت چهارشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:36 ق.ظ

با سلام اگه اوشو مثل ما نون سوراغ شاخا درد ما شافهمید

اگه اوشو نون و سوراغ یاد شگفت که دگه گیر خودمو نتات..

جغد بندری چهارشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:53 ق.ظ http://joghd11.blogsky.com/

خیلی کشنگ اتنوشته غلی ، جونم سنگ ایزه . گپ جونیه. و اگه خوش بفهمد اریت ... ابوت.
لینکمی خالو...

کربونت خالو جغد...شاد دستت

سعید شنبه زاده چهارشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:47 ب.ظ

بسیار عالی نوشتی درد دل مردم،درود بر تو ای مرد شریف .اما مشکل فقط رییس جمهور نیست ،
ماهی از سر گنده گردد نی ز دم.

سلام جناب شنبه زاده..ممنون از محبتت.. بر فرمایش شریفتان صحه می گذارم...موید باشی

انسان چهارشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:56 ب.ظ http://havai.blogfa.com/

سلام.
وقتی اسم وبلاگتونو دیدم به تپش قلب افتادم..
هورمودر یه روستا تقریبا ۲۲کیلومتری بندر عباس
اگه اشتباه نکنم
دیوانش شدم
انسانم.

سلام.
بی چه تپش قلب خالو؟؟مگه جنت اتدیدن؟؟
بله خالو هرمودر یه روستا در ۲۲ کیلومتری شمال بندرن که تقریبا همه بندریون ازش خاطره شهه..هرمودر میعادگاه بندریون در روز سیزده به در هر سالن..کربونت خاش هندی
سیخورم.

سیاورشن جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:47 ق.ظ http://siavarshan.blogsky.com/

سلام ...امشب با یکی از دوستان راجع به وبلاگ تو حرف می زدیم و بخصوص این پست آخرت...بد نیست یک خلاصه ای از آن را خودت هم بخوانی...اول اینکه به جای عوض شدن زبان و گویش در بین متن مثل برخی نمایش های هجو که در سطح استان هست می توانی به کل با گویش محلی بنویسی یا کلا فارسی بنویسی ...هر چند برای ما هرمزگانی ها این استفاده های گاه و بیگاه جذاب و بامزه است ولی بهتر است این قدرت در متن تو باشد و در عمق آن ... اما یک مورد دیگر در همین متن هست و انهم اضافه کردن پیاز داغ های معمول است که می شود جای آن را با واقع گرایی عوض کرد ...متن یک جاهایی شده مثل روضه هایی که ملا ها می خوانند و یک مظلوم نمایی نمایشی...که به جای ان می شد به مشکلات واقعی امثال غلی سیاه پرداخت...البته این فقط راجع به این یادداشت است و به ساختار کلی نوشته های تو کاری ندارد...به هر حال این یادداشت آنقدر مزیت هم داشت که بشود با دوستان راجع بهش حرف زد بحث کرد ُبارها برایش کامنت گذاشت و منتظر قدمهای بعدی تو بود....

و البته این ها همه اش حرف بود ...مستمر باشی

سلام خدمت دوست بزرگوار جناب سیاورشن..پیش از هر چیز پذیرای سپاس بنده به جهت عنایت و حسن التفاتتان باشید..فرمایشاتتان مورد تایید بنده است.و شاید شما به عنوان مخاطب، کاستیهای مجموعه نوشته ها را با افق دیدی فراتر ببینید و بر شماست که جهت ارتقای سطح مجاز نویسی استان کاستیها را گوشزد نمایید،کما اینکه همینکار را انجام داده اید..عقیده دارم وبلاگ های هرمزگانی با تعاملاتی سازنده با یکدیگر و شناخت نوع استعدادهایشان در یافتن معضلات اجتماعی استانمان می توانند هر کدام گوشه ای از آن معضلات را از دیدگاه خود به قلم آورند و شاید تنوع در نوع نگارش یکی از جذابیتهای بیان معضلات تکراری باشد..هر چند در ابتدا بنده قصد ادامه نوشتن در این وبلاگ را نداشتم لذا گاها مواردی از خاطرم گذر می کرد که مجالی برای ثبت آن می یافتم..از آنجا که نوعی یاس و افسردگی اجتماعی را در افراد جامعه مشاهده نمودم سعی کردم گفته ها را در قالب طنز بیان کنم و شخصیت غلی را سمبلی از افراد بی بضاعت و سرخورده جامعه دیدم که در عین سادگی و کم سوادی باز هم می تواند سرمنشا مشکلات زندگی اش را به وضوح ببیند و از زبان خودش آنرا بازگو کند..و شاید سیر تطورات آتی این شخصیت و پیشرفت آن همگام با تغییرات اجتماعی و اقتصادی جایی برای مانور بر روی این گزینه گذاشته باشد و شاید هم به زودی تاریخ مصرف آن تمام شود....
مهمترین عامل جهت شناخت هویتمان زبانمان است و آن روز که زبانمان از بین برود هویت بندری بی معناست..و شاید گویشمان بتواند اصلی ترین عامل اتحاد و همدلی مان باشد .و این دلیلی برای انتخاب نوشتن به لهجه بندری بود..اما به دلیل محدودیت در انتقال مفاهیم گاها مجبوریم از گویش عام و فارسی استفاده کنیم..اما باز بر ایرادات اقرار دارم..برای بهتر شدن فضای زیادی وجود دارد و تذکرات دوستان اشاره ای بر وجود فضاهاشت..از شما متشکرم و امیدوارم باز هم همراهمان باشید...
کربون کدت

یه بندری جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:57 ق.ظ

سلام غلوم جون تو شهر خودمو همه چیز هستن ولی کمی وحدت ویکدلی شوات تا دگه ای سرحدیون از خود راضی به خودشو اجازه پرروبودن ندن. مثل یکی از همین مسئولن که ایگفتن حاجی آبادیو برن محصول بدون هو بکارن حالا کی ماوات بندر رونق پیدا بکنت مه فقط کاشت دارسیم وسیم خاردار به ذ هنم رسید که نیاز به هو اینین

سلام بپ..خا وقتی مسئولین استان غیر بومی بشن شناختشو هم از استعدادات و مشکلات استان کمن و بعید نین گپن دوکینیچی هم بزنن..اگه یه غایه ای هندی دار سیم بکاری حتما کشت گلخو نه ای بکن که بازده بیشتری ایشه..زنده بشی

نهنگ جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:46 ق.ظ http://www.nahang.blogsky.com

خیلی عالی بود ولی کاش واقعا همش زیر سر این آقای دکتر(افتخاری)محمود احمدی نژاد بود!

اگه همش زیر سر ای یارو هسته که خودوم مرفت از زیر سرش مکشی..فعلا یتا خار شمزدن تا بفهمت خار سیخور چکک درد ایشه..

چوک محله جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:12 ق.ظ http://www.sarekoocha.blogsky.com/

سلام عزیز
خوشحالم از ای که امدی دوباره به روز بودی. خیلی هندم وبلاگت سر امزه و رفتم ولی نا امید نبودم. الحمدلله.

منتظرم بشی. به زودی وا مطلبون جدید اتام سراغتون. راستی تا یادم نرفتن اطلاع هادم که وا دوستان جدیدی اتام . منتظرم بشی

سلام چوک خاش محله..چکک دلم خاش اتکه که هندی..انشالا که هیچوقت از هیچی نا امید نبی کاکا.. مه منتظرم تو بیای تا ایجا داهول بکنیم..هر چه زودته بدو یتا کلیون هم وا گرخو بسه بیا .. شتاب بدو خیلی بی ما مهطل هم مکن..کربونت

سیدجلال شنبه 1 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 04:41 ب.ظ http://kolger.blogsky.com

سلام
آرزوت نون شون ولی نون خالی هم گیر ناهوندن.
دوش سر شو ۶ تا نونوایی رفتم از نون خبری نهه شوگه آرد مونین.
آرد کحطن.

سلام سید.. نمک رو زخمونم مریز،از غصه دلخونم مکن..

روشینا شنبه 1 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:02 ب.ظ http://teytakh.blogfa.com/

سلام خالو / اول خوشحالم که دوباره انوشتی / دوم خیلی دلم درد ایکه / ...

تا شب جمعه ی آینده
مشقتان این باشد
که
پدر دندان دارد
اما نان ندارد بخورد... از کتاب زنگ اول :دروغ

خوانا بشی و مانا

سلام..اول مه هم خوشحالم که شما اخوندی..دوم بره کلپورغ بوخا تا دل دردت خوب بشت..خاش هندی بپ..سلام شاعر کوچولو و بپش برسون..

ساحل یکشنبه 2 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:55 ق.ظ

کربون سرت کاکا! ای روزون که دگه نونم گیره مردم ناتا...
با ایکه خیلی وختن بارون ای نزدن،کسی بی قبله دعا یادم ناده .مم شما راست اگه. خدا غضب مو ایکردن. تو غصه مخا...

شاد جغرت کاکا..گپ از دل اتزه..دلت شاد

لاتیدان یکشنبه 2 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 05:20 ب.ظ

درود بر تو
حسی زیبا و انگیزه ای زیبا تر داری اما حیف است که قلمت را دست کم بگیری.نگاهت به طنز هم زمینه خوبی برای قوی تر شدن دارد.ماندگار باشی وهرمزگانی
ما مخلص همه دوستان

شلام بر استاد ذاکری بزرگوار..وجود افرادی مثل شما مایه دلگرمی بی مان..همیشه از خوندن قلمت خاشت لذت امبردن..خدا توفیق بیشته بی تو هادت..زنده بشی..

آرزو دوشنبه 3 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:50 ق.ظ http://360.yahoo.com/arezoo_alavi

با اینکه ۳ روزه نخوابیدم و دارم از خواب میمیرم اما همه ی نوشته های وبلاگتو نشستم از اول خوندم و لذذذذذذذذذذذذت بردم. حااااااااااااااااااااااااااااااااال امکه!
میخواستم بندری کامنت بزارم اما گفتم حتما رنگ منو میگیرین!
ماشالله همه بندری حرفه ای هستین هههههههههههههه
بهرحال شما رفتی توی لینکهای مورد علاکه ی! من که زیاد هم نیستن و بادقت انتخابشون میکنم.
Keep up the good work
منتظر نوشته های جدیدت هستم

چه ؟؟تو ۳ روزن نخافتی؟؟حالا بله !! نادنم چه دنگی توا از سر ما در بیاری ولی گمون اکنم تو همونی که تواسته میلیاردر بشی .. خدا بکنت وا آرزوحو برسی..اگه وضعت خوب بو بدو اسپانسر ما بش ..کربونت عامو ..خیلی خاش هندی

چوک محله دوشنبه 3 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 08:20 ب.ظ http://www.sarekoocha.blogsky.com/

بی دیریا بگی تو راهم
تــا یادش بیاد نگاهــم

شتاب بره یار تو ووستا ..هویلا بی دخت موسی
بدو خالو که چهمم وا درن..

بندرجاسک-فرزاد بادروج دوشنبه 3 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 08:21 ب.ظ http://jaski.ir

اشو غلوم.
در بندرجاسک لینک شد

اشو بی خالو فرزاد..شاد کلنچت..

آرزو چهارشنبه 5 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 04:48 ق.ظ http://penjolook.blogsky.com/

آره من همونم و الان برای چندمین بار دارم نوشته هاتو میخونم و برای چندمین بار دارم لذت میبرم.....

خیلی خاش هندی دادا.. امیدوارم همیشه دلت شاد و لوت پر از خنده بشت..مه بی تو لینک اکنم

کرگین چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:44 ق.ظ http://kagin.blogsky.com

سلام خسته نباشی ؛
به زودی با معرفی یا ترجمه واژه ها - اصلاحات و مثل های بندری در ساختن واژه نامه ای بندری به من کمک کنید

سلام خالو..بدو که مه خوم سنگارت ابم..خیالت جم بشت که مه واگرت هستم..کربونت

[ بدون نام ] چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 06:06 ب.ظ

سلام .
خیلی جالب هسته !
مخصوصا ای تکه اش - تو خیال نکنی خیلی جونی که به تو
نامه نوشتم -
خدا ادنت که چقدر بدبخت ته بودیم !

سلام ..خاش هندی

پی پی جوراب بلند پنج‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:08 ب.ظ http://www.pipipi.parsiblog.com/

سلام
امیدوارم رئیس جمهور نامه تونو بخونه!!!

سلام..گمون نکنم سوادش ایبشت..

بدیس شنبه 15 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:21 ب.ظ http://aask.blogsky.com/

سلام.فارسی خملی ات حرف اینین .از راهنماییت هم ممنونم

سلام پس خاله..کربونت

دیواج یکشنبه 16 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 10:16 ب.ظ

کا کا دمت گرم
ای کاش این شیفتگان قدرت و ثروت اگه گوش شنوا ندارن لا اقل کمی وجدان و شرف داشتند!!!
بازم دمت گرم

چکک ایجا آدم خطرناک زیاد بودن..کربونت

گلناز پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 02:52 ق.ظ http://www.safarkardeh.blogsky.com

سلام
خیلی جالب نوشتی

سلام بپ .. کربونت

حمیدرضا پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:41 ب.ظ

عاش به تو چوک گل.ارزش تو چوک با استعداد بندری حداقل پهلوی مه از صد تا رییس جمهور هم بالاترن.
*******
مه که قبل از انقلاب نهسترم ولی بپم به مه اگیت شعر یادتن مال استاد سنگبر گوش هاده تا بفهمی بندر زمون شاه چطوره؟
آهنگی اته یا بفرستم؟

سلام پهلوون..ای بپ ایکک گپ سیاسی مزنی..غلی سری وا سیاست نابو..کربونت

Ma Reza جمعه 21 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 02:09 ق.ظ http://NOTHING.COM

سلام برادر ! تنباک اتُ؟

سلام برار..تمباکم چه بودن؟؟ اگه کسی دست وا تمباکم بزنت وا خیزرون درنگوش اشمارم.

نسیم صبا یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:00 ب.ظ

سلام / کمی بی انصافی نمی کنید به نظر شما کسی که تو مشتا کار می کنه املاش همیشه صفر می گرفته و از سیاست هیچی نمی فهمه ؟ مسکین غلی سیا ( ضمناْ می تونه غلی سیا قصه هاتون یه اسم قنشگتر داشته باشه )
راستی mailتون چک کنید .

سلام ..چه خیال اتکردن بپ !! تازه غلی شوا کلاس آموزش زبان فرانسه بریت...اسم غلی جون نن؟؟ په اسمی چه بنسم؟؟شادمهر خوبن؟؟؟ شادمهر سیا ....مکن دلتنگی ای بپ...کربون ایمیلت..

امید بندری یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:31 ب.ظ

صدات خیلی ضعیفن..بلکه هم گوش مه سنگین بودن ..

[ بدون نام ] سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:56 ق.ظ

سلام / فکر می کنی هرچه بیشتر ق ها رو تبدیل به ک کنی غلیظ ترصحبت می کنی ؟ نکنه با تو هم تو خونه فارسی صحبت کردن ؟ یا نه غلی سیا قصه هات خودتی ؟

مکن دلتنگی بپ !!!

نسیم صبا سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:09 ب.ظ

سلام / فکر می کنین هرچه بیشتر ق هارو تبدیل به ک کنید غلیظ تر صحبت می کنین ؟ نکنه با شما هم تو خونه فارسی صحبت کردن ؟ آخی ....... چولنگ گناه داره .

نه هر چی ق ها رو به ت تبدیل کنیم رقیقتر میشه .. تو مثکه دلت شوا سیخ اتبزنم؟؟

mr.x پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 03:33 ق.ظ http://www.falgoosh-.blogfa.com

خشی خالو؟
حالت دا
دستت خیلی سنگینن

مه تا آخرش پشتتم

دست خالی به تو سر زدن خوبن


لینکتوم که

کربون خالو .. دمت گرم .. رو تو حساب واز امکردنو ..باشه؟؟؟

امید بندری سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:35 ق.ظ

سلام بی سیخور عزیز
غلم سیاه احتمالآ دست بی دومن حقوق بشر هم بشت
ولی در کل غلم خیلی ساده گپ دلش بی رئیس جمهور منتخبش ایزدن که حق مسلم هر ایرانین از مشکلاتشون بی سران مملکت بگن
سیخور جان نخسته خیلی قوی هسته ای پستت اونجا هم که صدا ضعیف هسته هنگ ام کرده
راستی اگه دوباره ای طرفون هوندی یتا فیشتک بزن
کربون کلنچت

سلام خالو..خوبی؟احوالت خاشن؟
بله خالو ..ای مدت غلم سیا خیلی پیشرفت ایکردن..شاید یه روزی بگینی که جای بان کی مون هم بگنت ..
کربونت

محسن دهقانی سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:46 ق.ظ http://www.bia2bander.blogfa.com

سلام دوست عزیز وبلاگ خشی اتهستن/ خوشحال ابوم به وبلاگ مه هم سری بزنی /

سلام ..تو چوک آقای دهقانی نهی؟؟؟خا ای ماشاالله چکک گپ بودی..باشه بپ حتما سر ازنم..کربونت

خبرنگار پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:02 ب.ظ http://raportkhabarnegar.persianblog.ir

سلام برغلی سیاه خیلی خوشم آمد واقعا گل کاشتی بازهم بنویس بسیار زیبا وتاثیرگذار بود کاش چندنفر دیگر هم مثل تو درد جامعه را می نوشتند.سبز باشی.

سلام آقای خبرنگار..بره گزارش نوشته ون مه بی احمتی نجات هاده ..شاد دلت

دژگان موزیک پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:17 ب.ظ http://dezhganmusic.blogfa.com/

سلام اقا غلوم شاد دست

شاد کُل دماغت بگردم بپ..کربونت

دخت هم محله ای شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:36 ق.ظ

سلام
نوشته هات گر چه در قالب طنز هسته ولی واقعآ دل هر کسی که اخوند به درد اتارت این یک حقیقتن حالا خو سوراغ هم گیرمون نتات هموشون هم نرهتن توجیب گل گشاد هم اخوندن
هرچه جیب خو پر بکنن خو پر نابوت

سلام دخت محله
شما آخر یا سر سیخور وا باد ادی یا کاری اکنی بیان سیخونش بکنن.. حالا اگه دلت وا سوراغن آدرس تدم بره محله کبله که ارزونترن..خش هندی بپ

آرزو دخت بندر یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:55 ب.ظ http://tamanna20.blogfa.com

سلام وبتو خیلی خوندنین .

مطالب قبلیتو که امخوند بی نهایت امخندی .دلم شاد ادکه .

ان شاالله موفق بشی .

سلام بپ ..
کربون چوکن و دختن بندری..دلت شاد و لوت پر از خنده ..شما هم موفق بشی..

elnaz پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:11 ب.ظ http://mysmallcolorfulworld.blogsky.com

salam
mamnoon az nazarotoo
neveshtayatoo ham khieli jalebet..
delom barash sot..
movafak besh

سلام خالو..خاش هندی

یه بندری دور از یندر شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:45 ب.ظ

سلام و نخسته کا

مثل همیشه خاش و مغز دار !!!!!!!
خیلی وقته سری نمزده شرمندتم کا .

شاد و خاش بشی

سلام عامو ..چطوری بپ؟؟تو بی چه ایکک کم پیدا بودی؟؟دماغت خیلی بلند بودن..شاد پات که هندی..کربونت

مهرگان یکشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:34 ق.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
اینجا رئیس جمهور به ما زیاد سر ازنن امری تو هستن بگی

سلام ..
چه؟؟ رئیس جمهور؟؟ محموت احمتی نجات هندن اوجا؟؟ اگه ایدفه اتدیدش بگه تو مال ای حرفو نهی.. بگه غلوم ایگفتن تو باید سالار کهرون بودری ..حتما بگی باشه؟؟

حباب چهارشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 06:30 ق.ظ http://hobaab.mihanblog.com

امخوندت !
با اشک و لبخند ... (گل)

کربونت..شاد دلت..(گلستون)

علی چهارشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 08:09 ب.ظ http://www.hormoz65.blogfa.com

سلام کاکا
نخسته
جونه
یعنی باید بگم دمت گرم کاکا
مه آپم با یه شعر جن از عیسی بلوچستانی یه سر بزنی خوشحال ابم
یا حق

سلام کاکای مه
خسته غم نبی جان.
حتما اتام..خونه بنین که همی الان حرکت اکنم..کربونت

نازنین دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:20 ب.ظ

سلام خسته نباشید دست مریزاد

خیلی قشنگ نوشته بودی
موفق باشی

سلام سلامت بشی ..خیلی خاش هندی..شما هم موفق بشی

احسان رضائی جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 02:21 ب.ظ

سلام
تخیل زیبایی بود برگرفته از واقعیت پیرامون همراه با تاثیر گذاری ولی در جایی از متن رشته کلام به سمت احساسات سطحی خود نویسنده تغیر موضع می داد یعنی شخصیت غلوم جایش را به شخصیت خود نویسنده می داد منظور از شخصیت مجموعه دغدغه های فردی یک شخص است
امثال غلوم در هر جایی وجود دارن وشناخته شده هستند واگر تغیرات در شخصیتشان به ناگهانی روی دهد خواننده از آن فاصله می گیردو عدم همذات پنداری صورت می پذیرد.
در هر صورت این متن شما تاثیر خود را دارد
ومن تصمیم گرفته ام از روی این متن یک فیلم مستند بسازم آیا اجازه چنین کاری را دارم؟

سلام
کاملا صحیح می فرمایید..در حقیقت استفاده از کاراکتر غلوم بهانه ای برای بیان واقعیت های تلخ اجتماعیست که آن را حس می کنم..
در مورد ساخت فیلم باید بگویم هر گونه استفاده از متن و مضامین این وبلاگ بلامانع است..نوشته های دیگری هم دارم که بنا به محدودیتهایی نتوانستم آن را در وبلاگ درج کنم که میتوانم در اختیارتان قرار بدهم.. برقرار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد