هرمودر

چه کار داری که با سیخور بجنگی که یک خارت بزنت صد سال بلنگی

هرمودر

چه کار داری که با سیخور بجنگی که یک خارت بزنت صد سال بلنگی

نامه نازیلا به غلام

سلام آقا غلام


امیدوارم حالت خوب باشد و ایام به کامت


نامه ات به دستم رسید..ممنون از این همه ابراز لطف و محبتت..راستش نمیدونم چی بگم..این اولین باره که می بینم یکی اینجوری احساساتشو بیان می کنه..وقتی می خوندم به این نکته پی بردم که با کمال صداقت نوشته شده...


میگم آقا غلام !! چرا شما فکر می کنی هر کسی فارسی صحبت کنه لزوما باید سرحدی باشه؟؟؟؟  نه .. من سرحدی نیستم...من هم مثل شما از فرزندان همین خاکم...از هرمزگان..که مجبور شدم به خاطر شغل پدرم سالها دور از شهرم باشم و هر چند سالی رو توی یه شهری بگذرونم..متاسفانه پدر و مادرم هم از روی دلسوزی یکم در حقم بی انصافی کردن و از بچگی باهام فارسی حرف زدن..اونم به خاطر اینکه بچشون لهجه نداشته باشه...ولی حالا که واسه همیشه برگشتیم بندر احساس می کنم گنگم..احساس میکنم بندری بودن بدون بندری صحبت کردن بی معناست...البته بگما !!!بندری رو میفهمم ولی نمی تونم حرف بزنم..اونم چون عادت نکردم..


راستی اقا غلام !!نمی دونم چطو شد که شما منو انتخاب کردین ولی باید بگم من و شما از همه لحاظ با هم فرق داریم...شاید خودتم اینو متوجه شده باشی...آره متوجه شدی..از نامه ت معلومه که متوجه شده بودی...


راستش دوست ندارم با حرفام ناراحتت کنم ولی باید بدونی که بابای من یه تاجره..مادرم هم یه فرهنگی بازنشسته...داداشم هم که دکتره...خودم هم که دارم واسه کنکور درس می خونم تا اگه خدا بخواد برم دانشگاه...فکر نکنی خواستم به رخت بکشما !!! نه....اینا رو گفتم تا بهتر متوجه تفاوتها بشی....ما با هم تفاتهای زیادی داریم اقا غلام...می دونم که اینجا هیچکی مقصر نیست و میدونم که عشق از مرز تفاوتها میگذره...شاید اگه شما هم جای داداش من بودی الان............


خوب به هر حال...راستی ما هم مثل پدر و مادر شما کاتغ و مهیاوه و نون کلکو می خوریم و لباس بندری می پوشیم و افتخار هم می کنیم پس لطفا شما هم در این مورد با دید بهتری به موضوع نگاه کن..


ولی یه چیزایی هست که فکرمو خیلی مشغول کرده..واونم صداقت و یکرنگی شماست...توی این سالها هیچجا سادگی و یکرنگی بندریها رو ندیدم.....آقا غلام !!! حرفات به دل میشینه...اصلا به حرفات شک نمیکنم و می دونم به قول مردونه که دادی عمل میکنی...من دوست دارم بندری صحبت کردن رو یاد بگیرم...قول بده کمکم کنی...ضمنا اینقد به فکر قایق خریدن و جنس از خصب اوردن نباش و لطفا به ادامه تحصیل فکر کن...ما هنوز جوونیم و فرصتهای زیادی داریم..


خوب دیگه بیشتر مزاحمت نمیشم..شما هم ببخشید که از خواب بیدارت کردم...


راستی...خیلی دوست دارم واسه عروسیم هفت شب و هفت روز لوطی بیارن...ساخت بیارن...ولی به شرطی که اول شما قولهایی  که دادی رو عملی کنی....................


                                                                    I LOVE YOU

نامه غلی سیا به نامزد سرحدی اش

سلام نازیلا


سلامی چو بوی خوش آشنایی...


نازیلا خانم یادته روز اول آشناییمون؟..یادته تو اومده بودی پا مشتا بپما،من سیل دستم بود داشتم نه رو ماهییا می کردم که وا یک گیر چهمم افتاد وا چهمای تو...هیچ موکع اون روز یادم نمیره..تو مثل  تیتوک(titowak) دور من می گشتی و بی من میگفتی آغا غلام برای من ستاره دیریایی بگیر....نازیلا من برای تو دوست دارم...من خیلی برای تو دوست دارم نازیلا.......


نازیلا من وا خاطر تو همه  کار میکنم...من دیگه غلام سابک نیستم...دیگه غیر شدم...با کلاس شدم..دیگه نمیرم پا مشتای بپم...میخوام بی خودم یکتا کایک بخرم و برم خصب..نازیلا تو بی من ول نکن که من میخوام ادامه تحصیل بدم...


الان که دارم نامه مینویسم کلبم داره مثل تلمبه چاه پهک پهک میکنه  نازیلا...


مم ما بی من میگه این دختر وا درد تو نمیخوره..میگه این دختر مثل پریزاد داره و بی تو   آزاری میکنه...ولی اینا بیسوادن نازیلا..اینا سرشون وا این چیزا نمیشه.....اینا هر شو کاتغ میخورن..سوراغ میخورن،مهیاوه با نون کلکو میخورن ولی من رفتم بی خودم کاشق چنگال خریدم و دیگه با دست خوراک نمیخورم.


نازیلا..این دفعه میخوام برات یه سوغاتی بزرگ بیارم...میخوام یه بلاسی مایی سوری بیارم که تو هر روز بی من هواری درست بکنی....یکتا اسب شیطون هم گرفتم،کردم توی کوطی ماستی که هر وقت اومدم برات بیارم...


راستی دگه کلیون هم نمیکشم،رفتم از بازار زیتون بی خودم پیپ خریدم ...


نازیلا غصه نخور..من وا کایک میرم خصب و جنس می یارم و پولدار میشم،دیگه هیش آبرومند میگیرم ..ساخت میارم،لوطی می یارم تا بکوبه...هفت شو و هفت روز....تو فکط دعا بکن مامورا بی من تیر نزنن تا با هم ازدواج بکنیم...


نازیلا من دیگه عرک نمی خورم..دیگه بی مردم چاکو نمیزنم...تو فکط بی من بخواه که دلم چلید...من کول میدم..کول مردونه.........


خا دیگه بیشتر مزاحمت نمیشم..ببخشی که از خو پات کردم..فکط بدون من خیلی خاطزت میخوام..وا کد غراب بالی....


دیگر ملالی نیست جز دوری تو


                                    دوست دار تو                                         I  LAV YOO


                                                   غلام 


 


 


                             و این داستان ادامه دارد..........

اموزش رقص بندری(چمک) به سرحدیهای عزیز

با سلام

از انجایی که میدانم اکثر بندریها و هرمزگانیها نحوه اجرای حرکات موزون بندری را به خوبی می دانند لزومی نمی بینم این پست رابا لهجه بندری بنویسم،و به دوستان بندری پیشنهاد می کنم وقت خود را نگیرندو این پست را نخوانندزیرا که متعلق به سرحدیهاست(امگو مخون پا به بره)

رقص یا همان حرکات موزون در هرمزگان اقسام گوناگونی دارد که هر قسم از ان در مناطق خاصی و مراسم خاصی از این خاک پاک اجرا می شود ولیکن در اینجا نوعی که در اکثر مناطق متشابه است را به شما اموزش می دهم...که البته کاربردی ترین رقص(چمک)بندری که در مراسم عروسی،نامزدی،حنابندان،عقد و...مورد استفاده قرار می گیرد نیز همین نوع است.

 

               الحاق عکسها صرفا برای یادگیری شما سرحدیان محترم می باشد..

 

         ۱)سرکنگی(sarkangi):

عبارتست از حرکات متناوب ارتعاشی کنگها(شانه ها) به سوی جلو و عقب..

می توانید برای انجام این حرکت از دو عدد موبایل استفاده نمایید،به طوریکه موبایلها را روی دوش(شانه)خود گذاشته و از توی منوی profile روی گزینه vibrating alret رفته و ان را on کنید..

           این حرکتها برای اهنگهای با ریتم تند می باشد 

                   sarkangi

                             سرحدی در حال یادگیری سرکنگی

 

           ۲) روم به دیوار کونتو یا همون باسن تاب(kontow):

  به قول شما قر کمر،ولی با یک متد متفاوت..

مطابق شکل باید باسن را تا انجایی که می توانید به طرفین بالا ببرید...شایان ذکراست این حرکت به علت صعوبت در اجرا در اهنگهایی با ریتم کند اجرا می شود..می توانید برای اجرای بهتر یک لنگ(long) به کمرتان ببندید..

                       kontow

                                   سرحدی در حال یادگیری باسن تاب

          توصیه:بر اساس اخرین یافته های دانشمندان اجرای صحیح این حرکت دوایی برای نفخ شکم سرحدیهامی باشد...

 

        ۳)گردنک(gardonak):

گردنک حرکتیست بس مشکل و به کسانی که دچار عارضه دیسک گردن هستند توصیه می شود از اجرای این حرکت خودداری نموده و به سرکنگی و کونتو بسنده نمایند.

گردنک را می توانید توام با کونتو انجام دهید..اجرای این حرکت با سرکنگی هم برای شما سرحدیها منظره زیبایی ایجاد میکند.(تصور بکنی چکک خنده ای ابن)

    تذکر:سرعت انجام این حرکت بستگی به سرعت ریتم دارد و به یاد داشته باشید که باید گردن را تا حد ممکن به طرفین حرکت داد...

                          gardonak1

                                 سرحدی در حال یادگیری گردنک

 

              خوب،دوستان سرحدی گرامی..سعی کنید روزی حداقل ۱ ساعت جلوی ائینه تمام قد این حرکات را تمرین کنید و بدانید که احتیاج به رژیم غذایی خاص هم      ندارد...

    امیدوارم مورد قبول واقع شده باشد و  با ممارست و پشتکار فراوان بتوانید شادی بخش مجالس بندریها باشید...

 

                                                       و من الله التوفیق

 

چیچیکای کغار

احتمالا همتون ادونی کغار چن؟؟...کغار یه پرنده شبیه سورسکن ولی یخو گپتر و جونتر از سورسک که فکر اکنم وا فارسی شگن فاخته...
زمستونو وقتی بری صحرا از شهر معمولا سر پسین صدای کغار اشنوی..


کوکوکو کوکوکو

بله..ای صدای کغارن که وا سوز و گداز اخوندن
یادمن وقتی یه چولنگ پنج-شش ساله هسترم بی بی ما چیچیکای کغار بی مه ایگفت(خدا عمرش هادیت):

یه صدایی شهند.. مه امگه ننه ای صدای چن؟؟
ایگو ای صدای کغارن مم..
مه امگو خا چه اگفتن؟؟
ایگو: پیشترون(در زمان خیلی قدیم) دو تا کغار به اسمون ممد و ایسف هسترن..ممد کاکای گپ ایسف هسته...یه روزی ممد و ایسف سر خوراک وا هم دعواشو ابو..خلاصه کاکا ایسف غیض اگنت و از پهلو ممد اریت و دگه هیچوقت هم برناگردد.....
حالا کاکا ممد دلش بی کاکا ایسف خیلی تنگ بودن..همیشه گریغ اکردن و اگفتن:
کوکوکو کوکوکو
کاکا ایسف کاکا ایسف
یه(یکی)بی مه .. دو(دو تا) بی تو

اگفتن کاکا ایسف بدو که سهم خوراک تو بیشترن ولی دگه هیچوقت صدای کاکا ایسف ناشنود و بی کاکا ایسف ناگینت..شاید بی کاکا ایسف شکشتن مم....مم یادت بشت هیچوقت وا کسی دعوا نکنی و از کسی غیض نگری....
خلاصه..ای از چیچیکای ممگپو..

از همی چیچیکا چند تا شروند خاش هم ساخته بودن که سینه وا سینه از گپترن وا ما منتقل بودن و نسلهان که ای شروندون خونده ابودن.....خالو کمبر و خدا بیامرز محمد کمینی هم که صل علی محمد همی شروندون خیلی جون شخوندن...

ای مرغی که نه غارن ای کغارن
نخوندن روی مغ..مغ هم نه غارن
نخوندن کاکا ایسف کاکا ایسف
تموم دردنوم هجر برارن

و در جایی دگه اخونت که:
اوخی.کوکوکو تو چرا نالی شب و روز
برادر باخته ای و خویش دلسوز
نه برادر باختم و نه خویش دلسوز
من از شامس(شانس)کجم نالم شب و روز




خدا یار همتون